Brilio.net - Siapa bilang hewan tak mempunyai perasaan kasih sayang terhadap majikannya? Foto seorang wanita dipeluk oleh sapi peliharaannya ini jadi buktinya. Wanita paruh baya itu diketahui bernama Faridah Lebai Abdullah (61) dan sapi peliharaannya dikenal dengan panggilan Cik Ah. Potret kasih sayang yang ditunjukkan Cik Ah kepada Faridah viral di media sosial usai diunggah oleh menantunya, Mohd Zaidi Desa.

Cik Ah dilahirkan pada November tahun lalu namun sapi berwarna coklat muda itu bakal dikorbankan pada Hari Raya Idul Adha beberapa minggu lagi.

sapi peluk majikannya © 2017 siakapkeli.my

Anak Faridah, Norgariza Saadin (28) berkata kemesraan mulai timbul selepas ia dan emaknya melihat sendiri Cik Ah dilahirkan. Norgariza mengungkapkan sebelumnya tugas menjaga kesembilan ekor lembu milik keluarganya itu adalah di bawah tanggung jawab almarhum ayahnya, Saadin Kasa. Namun selepas kepergian sang ayah pada 30 Agustus 2015, emak mengambil alih peran tersebut.

"Cik Ah dilahirkan di depan mata kami sendiri dan memang seekor lembu yang manja. Kami menjaga Cik Ah di dalam kawasan rumah sahaja dan mengajarnya bermain seperti kucing dengan menyentuh lembut di bawah tengkuknya dan bagi lembu itu jilat tangan. Walaupun sayangkan Cik Ah, tetapi emak tetap berhasrat untuk korbankannya pada Hari Raya Aidiladha ini. Biasanya kalau upacara korban, emak takkan tengok, pegang apatah lagi makan daging lembu korban tersebut," kata Norgariza seperti dikutip brilio.net dari siakapkeli, Minggu (6/8).